- Dine varer
Handlekurven er tom!
Blunker mye ved nærarbeid
Gnir seg i øynene ved nærarbeid
Klager over å se uklart eller dobbelt ved lesing/skriving
Holder foran et øye ved lesing
Holder lesestoff veldig tett foran øynene
Skakker hodet ved lesing/skriving
Beveger hodet ved lesing (i stedet for bare øynene)
Bruker finger/linjal som markør ved lesing
Problemer ved kopiering fra tavle eller bok
Leser sakte
Har dårlig leseforståelse
Bytter bokstaver (f.eks. b/d) og ord
Hopper over – eller leser om igjen- ord eller linjer
Har dårlig pennegrep
Skriver nedover eller oppover, har uregelmessig store bokstaver eller ord
Har problemer med å kopiere geometriske figurer
Har problemer med å kaste og fange ball
Er «klumsete»
Får hodepine, særlig ved nærarbeid
Har sterkt svingende humør
Undersøkelser, både norske og internasjonale, viser at opp mot en tredjedel av barna har lese- og lærevansker i tidlig skolealder- og over 90% av elevene med lese- og skrivevansker kan ha et primært synsproblem (American Optometric Association).
Mer enn 98% av alle barn er født med normale, friske øyne. Dette er ingen garanti for at barnet ditt vil kunne bruke øynene sine effektivt. Synet – evnen til å identifisere, interpretere og forstå det som blir sett, læres og utvikles helt fra fødselen. En visuell ferdighet bygger på den andre, trinn for trinn, gjennom barnets utvikling. Av forskjellige grunner kan mange gå glipp av et utviklingstrinn eller fullfører det ikke helt, eller de henger litt etter de jevnaldrende i utviklingen. Anlegg til synsproblemer kan også være arvelig.
Samfunnet vårt er i endring, og det kreves stadig mer av barnas synsevner. Våre forfedre hadde jeger-øyne for å overleve i villmarken. Deres syn var lagt for å finne bytte og fiender på avstand. I de siste 100 år har vi blitt tvunget til å takle mer og mer nærarbeid. Dette fører til visuelt stress og har ført til mange symptomer og problemer.
Miljøet hjemme og på skolen har blitt mer visuelt krevende, samtidig med at mange barn har blitt mer passive og sitter mye foran pc og tv-apparatet.
Barna i dag må lese omtrent tre ganger så mange tekstbøker som sine besteforeldre, for ikke å snakke om arbeidet foran pc og mobil.
Synsproblemene vi ser hos barn med lære- og lesevansker:
78 % klarer ikke å følge et objekt med øynene som beveget rett framfor dem.
63 % har problemer med å bruke begge øynene samtidig. 58 % har problemer med fokuseringen. Ofte kan det være positivt å korrigere med briller som avlaster mot den unaturlige arbeidsavstanden elever jobber på store deler av dagen. I tilfeller hvor vi ser at barnet mangler enkelte synsevner, basis verktøyet som trengs for å kunne utføre lesing, er synstrening en viktig behandlingsform.
I mange tilfeller hos barn med synsrelaterte lære- og lesevansker har de et godt syn på avstand, men kan ha større problemer på nær. Dessverre blir ofte barn kun sjekket på avstand, og kanskje enkle tester på nær, slik at mange synsproblemer som har effekt på læring ikke blir oppdaget. Synsapparatet er mye mer komplisert enn hvor klart man ser eller om en har en manifest skjeling. Det er derfor viktig å få sjekket hvordan synsevnene fungerer, spesielt på nær. Det er også viktig at den personen de oppsøker vet hva som er forventet å se hos barn i ulike aldre.