Kjøps- og leveransevilkår


Synsam.no er drevet av Synsam Norge AS, org. nr. 994 496 093 ("Synsam"). Kontaktinformasjon til Synsam fremgår på Synsam.no. Disse kjøp- og leveringsvilkårene gjelder for hver bestilling som en forbruker gjør på Synsam.no.

Bestilling
Bestilling på Synsam.no innebærer samtidig aksept av våre vilkår og vår personvernpolicy. Alle priser på Synsam.no inkluderer moms. For å bestille varer på Synsam.no må du være over 18 år. Vi leverer i Norge.

Bestillingserklæring
En ordrebekreftelse vil bli sendt direkte etter kjøpet til den oppgitte e-postadressen. Det er viktig at du oppgir en gyldig e-postadresse for at vi skal kunne sende deg informasjon om mulige forsinkelser etc.

Frakt
Våre varer leveres alltid fraktfritt.

Levering
Lagervarer som bestilles før klokken 15:00 sendes samme dag. Leveringstiden er 2-4 virkedager. Varer som ikke er på lager ved bestilling sendes innen 4-7 virkedager. Vi anvender felleslevering og leverer alle ordrer samlet. Alle våre forsendelser sendes med PostNord (MyPack) og leveres til ditt postmottak for henting. Du vil motta en tekstmelding, e-post eller et varsel når pakken er tilgjengelig på ditt utleveringssted.

Varer som ikke finnes på lager
Hvis et produkt ikke finnes på lager vil det normalt bli levert innen 4-7 virkedager. Hvis produktet ikke er tilgjengelig hos leverandør, kan leveringstiden bli noe lengre. Hvis et produkt ikke er lagervare på bestillingstidspunktet og leveringen blir forsinket, har du mulighet til å kansellere bestillingen uten ekstra kostnader.

Betalingsalternativer
Vi tilbyr i samarbeid med Klarna fakturabetaling, delbetaling, kontokortbetaling.
Denne betalingsløsningen kalles Klarna Checkout. Ved å sende inn informasjon i kassen, godkjenner du vilkårene for bruk av Klarna Checkout. Ved å klikke på "Fullfør kjøp" samtykker du i Synsams vilkår og vår policy for personvern.

Fakturabetaling
Fakturaen forfaller til betaling 14 dager etter utstedelse. Faktureringsgebyr tilkommer ikke. Faktura sendes på e-post når bestillingen sendes fra vårt lager. Papirfaktura kan velges etter gjennomført kjøp mot betaling av fakturagebyr på 7 kr. Ved forsinket betaling tilkommer et purregebyr på 65 kr samt forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven.

Delbetaling
Du kan velge å dele opp betalingen på 3, 6, 12 eller 24 måneder, og du vil se hva din månedlige kostnad vil bli. Hvis du velger delbetaling får du også alle dine kjøp samlet på en månedlig faktura. Det gir deg god oversikt og du betaler bare ett administrasjonsgebyr. Du kan når som helst endre delbetalingsplanen, ved å betale et lavere eller høyere beløp enn det som er oppgitt på fakturaen din. Les mer om delbetaling via Klarna her

Kontokortbetaling
Vi tilbyr sikker betaling med VISA og MasterCard. Kontokortgebyr tilkommer ikke. Ingen kortinformasjon lagres hos oss, men blir lagret hos vår samarbeidspartner, Klarna, som er SSL-sertifisert og oppfyller kravene for det såkalte Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).

Garantier
Synsam tilbyr en omfattende garantipakke som går lengre enn forbrukerkjøpslovens krav. Lær mer om våre garantier her.

Særlige regler for bestilling av linser
For å bestille kontaktlinser på Synsam.no kreves gyldig resept fra optiker eller øyelege for de linsene du ønsker å bestille. At du har resept bekrefter du ved bestilling. Du bekrefter også at du vet hvordan du skal håndtere og ta vare på kontaktlinsene dine samt at du er kjent med at feilaktig bruk av kontaktlinser kan medføre skader på øynene og i verste fall skade synet. Resepten må ikke være eldre enn ett år. 

Abonnement
Ønsker du automatisk rebestilling og levering av et produkt kan du velge å starte et abonnement. Du velger selv hyppighet på leveringen, enten der månedlig, annenhver måned, kvartalsvis eller hvert halvår. Du får produktene levert omgående og deretter samme dato for valgt periode til du vleger å avslutte abonnementet. Du kan avslutte ditt abonnement når du vil uten konstnad, senest dagen før produktene sendes ut. Betalingsalternativene for abonnement er faktura eller kort gjennom Klarna checkout. Les mer om Abonnement.

Angrerett
Du har rett til å heve kjøpet uten å oppgi noen grunn innen 14 dager fra bestilling. Du må da returnere produktet i samsvar med gjeldende forbrukerlovgivning. Angrefristen utløper 14 dager etter at du eller noen tredjepart, annen enn transportøren, tar varen(e) i fysisk besittelse. Angreretten gjelder ikke for følgende typer produkter:

Produkter som har blitt produsert i henhold til kundens spesifikasjoner eller som på annen måte er tydelig personlig preget; og
Produkter med en brutt forsegling som ikke kan returneres på grunn av helsemessige eller hygieniske årsaker.

Hvis du ønsker å utøve angreretten, sender du en melding om at du vil angre kjøpet via e-post eller brev.
E-post: customerservice@synsam.com

Postadresse:
Synsam c/o Postnord
Postens Godssenter
0068 Oslo

Du kan også via følgende link fylle ut og sende en standardblankett for utøvelse av angreretten her 
For å benytte angreretten er det tilstrekkelig å sende en melding om at du har til hensikt å benytte deg av den før angrefristen løper ut. Ved bruk av angreretten vil kjøpesummen tilbakebetales uten ugrunnet opphold. Vi kan holde tilbake beløpet inntil vi har mottatt produktet fra deg eller til du har sendt inn bevis på at du har tilbakesendt produktet, avhengig av hva som inntreffer først. Vi vil bruke samme betalingsmetode for tilbakebetaling som du har brukt ved kjøpet, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss. Uansett vil refusjonen ikke koste deg noe som kunde. Du må returnere produktet til oss på adressen nedenfor, uten ugrunnet opphold, og ikke senere enn 14 dager etter den dagen vi mottok beskjed om at angreretten benyttes. Fristen er oppfylt dersom du innleverer produktet for postbefordring før utløpet av fristen. For å sende varen i retur må du benytte deg av vedlagte fraktseddel, som heter "My Pack Return". Klistre fraktseddelen på pakken og lever den inn på samme sted der du hentet den. Ved å benytte denne fraktseddelen får du også fri retur.

Postadresse:
Synsam c/o Postnord
Postens Godssenter
0068 Oslo

Bytterett
Som et alternativ til å bruke angreretten kan du bytte varen du har kjøpt i en av Synsam`s forretninger i Norge. Slikt bytte må gjøres senest 14 dager etter at varen er kjøpt.
Bytte kan bare skje til en vare som har samme eller høyere utsalgspris enn varen som leveres inn. Varens forsegling må ikke være brutt.

Reklamasjoner
Hvis vi levert et produkt som er mangelfullt, kontakt oss så snart som mulig ved å sende en e-post til customerservice@synsam.com eller ring oss på 2242 2000. 
Ved reklamasjoner trenger vi følgende informasjon fra deg:

• Ordrenummer (se ordrebekreftelse sendt til din e-post eller pakkseddelen)
• Ditt navn og kontaktinformasjon
• Informasjon om hvilken eller hvilke vare(r) som reklamasjonen omhandler

Melding om reklamasjon må sendes innen rimelig tid fra du oppdaget mangelen, og senest to år fra du mottok varen. Hvis du ikke reklamerer i tide, bortfaller retten til å gjøre mangelen gjeldende. Synsam betaler returfrakten ved godkjente reklamasjoner. Når produktet returneres og reklamasjonen har blitt godkjent, vil du bli kompensert i samsvar med gjeldende forbrukerlovgivning. Synsam tilstreber at dette skal skje innen 30 dager fra Synsam har mottatt reklamasjonen. Avhengig av produktets art må lengre tid kunne påregnes. Synsam forbeholder seg retten til å nekte reklamasjon hvis det viser seg at produktet ikke er mangelfullt med utgangspunkt i gjeldende forbrukerlovgivning.

Uavhentede forsendelser
Forsendelsen oppbevares hos postmottaket 14 dager før den automatisk returneres til oss. Ved uavhentede forsendelser forbeholder vi oss retten til å kreve erstatning for de håndteringskostnader som oppstår som følge av den uavhentede forsendelsen, herunder returneringsgebyr og andre administrative kostnader.   

Personvern
Ditt personvern og beskyttelse av din personlige informasjon er viktig for Synsam. Lær deg mer om Synsams personvernspolicy her.

Linker
Synsam.no henviser i noen tilfeller til andre nettsteder som er utenfor Synsams kontroll. Nettsteder utenfor Synsams kontroll kan også henvise til Synsam.no. Synsam tilstreber bare å linke til nettsteder som deler Synsam personvern- og sikkerhetsforskrifter, men er ikke ansvarlig for beskyttelse og/eller personvern av informasjon eller data levert av kunden på andre nettsteder.

Copyright
Alt innhold på nettbutikksidene er Synsams eiendom og er beskyttet etter bl.a. opphavsretts-, markedsførings- og varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder bl.a. omtale av produktene og vekt, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt tillatt etter ufravikelig lovgivning eller etter uttrykkelig skriftlig forhåndssamtykke fra Synsam.

Informasjonsfeil
Vi reserverer oss for eventuelle feil i informasjonen på nettstedet, og forbeholder oss retten til å endre priser på produkter uten forvarsel. Videre forbeholder Synsam seg retten til prisjusteringer, utsalg, feil i angivelser av lagerstatus, endringer i tekniske spesifikasjoner og eventuelle trykkfeil på vårt nettsted og i annonser samt for andre tekniske problemer. Synsam forbeholder seg retten til å kansellere ordrer som gjennomføres på grunnlag av feilaktig informasjon som nevnt over.

Bestemmelses ugyldighet
Hvis domstol eller annet behørig organ fastslår at en eller flere bestemmelser i disse vilkårene er ugyldige eller ikke kan håndheves, skal dette ikke påvirke eller oppheve andre bestemmelser i disse vilkårene. Anvendelsen av denne bestemmelsen skal håndheves i den grad loven tillater det.

Force majeure
Forsinkelser som skyldes forhold utenfor Synsams kontroll og som ikke Synsam med rimelige midler kunne ha forutsett, for eksempel alminnelig arbeidskonflikter, lyn, brann, krig, terrorangrep, endrede offentlige reguleringer, feil i operatørers nettverk, mangel i transporttjenester, kommunikasjoner, energi eller andre lignende omstendigheter samt forsinkelse eller svikt i tjenestene til en underleverandør / konsulent på grunn av forhold som nevnt, er ikke Synsam ansvarlig for. Slike forhold skal være ansvarsbefriende for Synsam og medføre utsettelse av det tidspunktet gjennomføring av prestasjonen skal skje. Dersom Synsam er ute av stand til å utføre sine forpliktelser på grunn av forhold som nevnt ovenfor skal Synsam informere kunden om dette og angi de forhold som utgjør Force Majeure. Synsam skal også informere kunden når de fakta som utgjør Force Majeure opphører. Hvis feilen vedvarer i mer enn to (2) måneder, har både kunden og Synsam rett til å heve kjøpet med umiddelbar virkning.

Endring av vilkårene
Synsam forbeholder seg retten til å foreta endringer i disse vilkårene løpende. Endringer i disse vilkårene vil bli lagt ut på Synsam.no. Endringene gjelder fra 30 dager etter at Synsam har informert deg om endringene, eller fra det tidspunkt du har godtatt vilkårene i forbindelse med et nytt kjøp eller fra du besøker Synsam.no på nytt.

Gjeldende lov og tvister
Disse vilkår og enhver tvist forbundet med disse, er underlagt norsk rett. Synsam prøver alltid å løse eventuelle tvister gjennom dialog med kunden. Dersom det ikke er mulig å oppnå enighet ved dialog, skal tvister løses av norske domstoler med Oslo tingrett som verneting.