Synstrening


Øynene er kroppens mest aktive organ, derfor er det viktig å ta godt vare på dem og holde dem i form. Her er 5 gode tips som du kan benytte deg av i hverdagen. La oss kalle det enkel øyegymnastikk.

Synstrening er godt for synet, hodet og øyehelsen

1. Massasje
En lett massasje med fingertuppene er svært avslappende for øynene og musklene rundt. Bruk sirkelbevegelser og masser forsiktig i området under øyebrynene fra toppen av nesen til tuppen av øyenbrynene.

2. Styrketrening
Øyemusklene er faktisk de sterkeste og mest aktive musklene i kroppen. Du kan trene dem på en enkel måte. Sette deg godt til rette og se rett frem. Hold hodet i ro og se så langt du kan i alle retninger (opp, ned, høyre og venstre). Holdt blikket festet i hver retning i ca. 5 sekunder. Gjenta øvelsen 3 ganger.
 
3. Komplett mørke
Sitt komfortabelt. Lukk øynene og hold hendene foran dem til det blir helt mørkt. Pust langsomt og kontrollert inn og ut i ca. 1 minutt.

4. Nærsyn-trening
Du kan faktisk trene opp evnen til å se på nært hold på en enkel måte. Hold høyre pekefinger opp foran øynene dine på ca. 15-20 cm. avstand. Løft venstre pekefinger opp foran nesen slik at den er 40-45 cm. unna. Se på høyre pekefinger til du ser den klart og tydelig, se deretter til venstre finger. Utfør øvelsen i 3 intervaller på 1 minutt. Ta gjerne en pause mellom hver intervall.

5. Sommerfuglen
Denne øvelsen motvirker tørre øyne. Øvelsen kalles sommerfuglen fordi du skal åpne og lukke øyelokkene varsomt og lett som vingene til en sommerfugl. Sett deg godt til rette og hold hodet rett. Slapp av i alle muskler. Åpne og lukk øynene rolig og kontrollert 20 ganger.
 

BESTILL SYNSUNDERSØKELSE HER


 

Velg nærmeste butikk