Oakley

Historien bak O-en

I dag er Oakley et av verdens største og mest anerkjente sportsmerker. Suksesshistorien startet i en garasje, med 300 dollar og en hund blant hovedingrediensene.

De aller fleste har hørt om Oakley. Merket er et av verdens største innen solbriller og sportsutstyr som slalåmbriller, visir, klokker, klær, ryggsekker, sko og en rekke andre produkter. Men som så mange andre suksesshistorier, begynte denne i heller enkle kår.

Fra skolebenk til motorsykkelsal

Jim stablet Oakley på bena i sin egen garasje, med 300 dollar som startkapital.

Oakley er hjertebarnet til James ”Jim” Jannard, som vokste opp i Alhambra i staten California, USA. En stund så det ut til at Jim skulle følge i farens fotspor og bli farmasøyt, men i 1975 hadde den 25 år gamle Jim fått nok av skolen. Han droppet ut, og bestemte seg heller for å reise på kryss og tvers av den amerikanske sørkysten på motorsykkel. Eventyrlysten og viljen til å gå egne veier skulle vise seg å være et forvarsel om det som skulle komme.

Senere samme år startet han nemlig det som skulle bli et av verdens største sportsmerker. Men det var ikke øyebeskyttelse Jim fokuserte på i begynnelsen. I noen måneder hadde han livnæret seg ved å selge håndtak til motorsykler, men var ikke fornøyd med produktene. Derfor produserte han sine egne versjoner, som slo an i motocross-miljøet. Jim fikk blod på tann.

Faksimile
Faksimile

Dette var starten på firmaet Oakley, som Jim stablet på bena i sin egen garasje, med 300 dollar som startkapital. Firmaet kalte han opp etter hunden sin, engelsksetteren Oakley Anny.

Tech-wear

I begynnelsen holdt Jim seg stort sett til motocross-segmentet, og utviklet briller beregnet på samme marked. Så fulgte slalåmbriller. En ny milepæl kom i 1983, på en kjøretur fra San Diego og LA. Jim hadde solen i øynene hele tiden, noe som fikk han til å gruble. Ideen om å inkorporere elementer fra slalåm- og beskyttelsesbrillene i designet av solbriller begynte å forme seg. Etter å ha jobbet med designet i mer enn ett år ble Oakleys første solbrille, ”Factory Pilot Eyeshades” lansert i 1984.

Mange rynket på nesen over det uvante designet, spesielt konkurrenter på solbrillemarkedet. En som derimot fattet interesse, var syklisten Greg LeMond. Da han kom på andreplass i Tour de France 1985 iført ”Eyeshades”, var det ikke lenger noen som rynket på nesen. Oakley gjorde sitt inntog på solbrillemarkedet med et brak.

Nærmest mytisk solide

Noe av grunnen til at Oakley har blitt en slik suksess, er teknologien som ligger bak produktene. Da Jim Jannard fikk suksess med sine motorsykkelhåndtak på 70-tallet, var ikke bare at de var ergonomisk utformet slik at førerne fikk bedre grep. Jim hadde laget og tatt patent på et nytt materiale kalt ”Unobtainium”, som han brukte i produksjonen. Dette har siden blitt en rød tråd i firmaets historie. I dag sitter Oakley på mer enn 600 patenter.

De unike konstruksjonene og materialene bak har ført til at det har vokst frem en nær mytisk forståelse av produktenes holdbarhet og tøffhet. I en artikkel i LA Times i 1997 skrev artikkelforfatteren om en Oakley-bruker som hevdet å ha blitt angrepet av en grizzleybjørn i Alaska. Han fikk noen stygge skrammer, men den gedigne bjørnelabben greide ikke å trenge igjennom Oakley-brillene han hadde på seg. I artikkelen nevnes også en person som reddet seg ut av en brann. Han ble stygt forbrent i ansiktet, men ikke i hele ansiktet: Området rundt øynene var uskadd, et felt som passet nøyaktig til Oakley-solbrillene han hadde på seg.

Kanskje man skal ta disse historiene med en klype salt, men faktum er at Oakley lager særdeles sterke produkter, med basis i noen av de over 600 patentene firmaet innehar. Dette er også grunnen til at det amerikanske forsvaret og politivesenet benytter Oakleys solbriller og beskyttelsesbriller til sine styrker.

 

Populært blant idrettsstjernene

Faksimile

Det faktum at store idrettsstjerner har frontet merket, som basketballegenden Michael Jordan, tidligere nevnte Greg LeMond, og en rekke store navn innen ekstremsport, har heller ikke vært skadelig for Oakleys rykte. Spesielt siden flere av dem har gjort det for atskillig mindre summer enn det som er vanlig med slike avtaler. I noen tilfeller har de til og med stilt opp gratis, som for eksempel André Agassi. Han hadde tidligere mottatt flere titalls millioner for å være ansiktet utad til andre sportsmerker, men mottok ingen penger for å stille opp for Oakley. 

Gigant innen solbriller

Fra den spede begynnelsen har merket vokst seg stort. Veldig stort. I dag er Oakley en multinasjonal merkevare som produserer en lang rekke produkter: visir, klokker, klær, ryggsekker, sko og annet tilbehør. Oakley har patent på mer enn 600 forskjellige materialer, prestasjonsutstyr og synsrelatert utstyr. Likevel er det fortsatt solbriller og slalåmbriller som er grunnstammen i firmaet, og det er nok det folk flest forbinder med merket.

Oakleys suksess gjorde at det italienske konsernet Luxottica kjøpte firmaet i 2007, for omlag 16,5 milliarder kroner. I dag finnes det over 200 egne Oakley-butikker i land over hele verden, og noen av verdens største idrettsstjerner bruker produktene deres.

Man må vel kunne konkludere med at Jim Jannard fikk god uttelling på sine 300 dollar.